0

Nuri Demirağ, 1936 yılında havacılık sanayiinin ilk temellerini atmaya başladı. İlk iş olarak 10 yıllık devreyi kapsayan bir plan - program hazırlattı. Bu program gereği, Beşiktaş Barbaros Hayrettin İskelesinin yanında Tayyare Etüd Atölyesini kurdu. Bu tayyare atölyesi kısa bir sürede dev bir fabrika haline geldi.

Yeşilköy'de Elmas Paşa çiftliğini tayyare meydanı yapmak için satın aldı. 1000 X 13000 metre boyutlarında düz bir tayyare alanı yaptırdı.



Bunun bir örneği de o sıralar Avrupa'nın en modern havaalanı olan Amsterdam'da vardı. 1937-1938 yılı içinde Türk Hava Kurumu 10 okul uçağı, ve 65 planör siparişinde bulundu.


İstanbul fabrikalarında yapılan ilk yerli Türk ucak, 1941 yılı ağustosunda Nuri Bey'in doğduğu yer olan Divriği'ye uçarak gidip gelmişti. Halkı da heyecanlandıran bu tür gösterilerin yararlı olduğunu düşünen Nuri Bey Eylül ayında 12 uçaklık bir filoyu, Bursa, Kütahya, Eskişehir, Ankara, Konya, Adana, Elazığ ve Malatya rotasında uçurarak halka kendi tayyarelerimizle göklerimizi kendimizin koruyabileceğini göstermek ve onlara inanç vermek istemiştir.




Nu.D.38 tipi yolcu ucağı, tamamen Türk Mühendis ve işçilerinin ortaya çıkardıkları Türk tipi bir uçaktır. 6 kişilik yolcu uçağının çift pilot kumandası bulunmaktadır. Saatte 325 kilometre hız yapabilmekte ve 1000 km uçabilmektedir. Türk Hava Kurumu, Nuri Demirağ'ın fabrikalarına sipariş vermiş olduğu bu uçakları almaktan vazgeçmiştir.

(Nedeni ise tamamen siyasidir. "Devrim Arabaları" isimli Türk Filmi'ni izleyenler varsa bir parçada olsa nedenini, sebebini orada görebilirler. O zamanlarda THY bu uçakları alsaydı ve semalarda süzülseydi şu an Türkiye günümüz Fransa'sından daha da gelişmiş bir ülke olacaktı..)

0 yorum:


Yorumlarda küfür, propaganda, reklam, aşağılama gibi üslup kullanıldığı taktirde yorumunuz yayınlanmayacaktır.

Yorumlarınız için teşekkür ederiz..